سیم و کابل

معرفی سیم و کابل

سیم و کابل

معرفی سیم و کابل

کابل ارت

کابل ارت مفتول به صورت یک سیم مسی یک رشته میباشد که به سیم های خشک نیز معروف بوده و جهت فرم کاری داخل تابلو های برق کاربرد دارد. هادی این نوع سیم ها از مس استاندارد شده با پوششی از ماده پی .وی.سی است ولتاژ نامی سیم ، 750/450 ولت است و برای جریان های مختلف ، با سطح مقطع عای 1.5 تا 240 میلی متر مربع ساخته میشود.

 

ارت خشک و سیم مفتولی(سیم تابیده)

 

سطح مقطع این سیم از تابیدن تعداد مشخصی رشته های مسی بدست می آید سیم مفتولی به صورت یک سیم مسی یک رشته میباشد که به سیم های خشک نیز معروف بوده و در همه جا بخصوص در تابلو های برق کاربرد دارد. هادی این نوع سیم ها از مس تک لا و یا تابیده شده و جنس عایق PVC میباشد .ولتاژ کارکرد آن 750/450 ولت بوده. . رنگ عایق زرد/سبز این نوع سیم بعنوان ارت خشک استفاده میشود.

توضیحات

 

  • سیم 16 ارت خشک
  • سیم 25 ارت خشک
  • سیم 35 ارت خشک
  • سیم 50 ارت خشک
  • سیم 70 ارت خشک
  • سیم 95 ارت خشک
  • سیم 120 ارت خشک
  • سیم 185 ارت خشک

سیم ارت

سیم ارت

سیم ارت از افراد هنگام کار با لوازم برقی حفاظت می کند. به طوری که بدنه وسیله را با یک سیم به لوله آب و با قسمتهای مرطوب زمین متصل می کند. این سیم به چاه ارت وصل می شود اما برای صرفه جویی، آن را به لوله آب وصل می کنند.سیم یا کابل ارت از جان افراد هنگام کار با لوازم برقی محافظت میکند. با اتصال آن به بدنه لوازم برقی در صورتی که به هر دلیلی بدنه برقدار شود، اتصال کوتاه انجام شده و فیوز محافظ عمل میکند . 

جهت استفاده از سیستم ارت هر ساختمان یا مجتمع حتما باید دارای چاه ارت با ساخت کاملاً فنی باشد . وصل کردن این سیم به لوله آب ساختمان یا اسکلت فلزی آن کاملاً اشتباه و خطرناک است .

هدف از راه اندازی سیستم ارت در ساختمان های مسکونی و تجاری بررسی روش های عملی ایجاد زمین حفاظتی برای ساختمان های موجود و ساختمان هایی که در دست اجرا هستند جلوگیری از حوادث ناشی از برق گرفتگی و آتش سوزیهای ناشی از جریان های نشتی و خطرات ناشی از صاعقه می باشد .

 

لزوم استفاده از سیستم ارت :

برای حفاظت افراد و دستگاه ها ، واتاژ های اضافه ای که در بدنه تولید می شود سبب آسیب رساندن به دستگاهها و افراد می‌شود. ولتاژهای خیلی زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکلهای کامپیوتری بایستی در جایی خنثی شوند. . در راستای همین منظور استفاده از سیستم ارت و حفاظت از تجهیزات ضروری به نظر می رسد.با افزایش استفاده از سیستم های دیجیتال و حساس،بازنگری در طراحی ، نصب و نگهداری سیستم های حفاظتی گراندینگ لازم و ضروری می شود . به صورت کلی اهداف به کارگیری سیستم ارتینگ و استفاده از سیم ارت شامل موارد زیر است:

 برقراری حفاظت و ایمنی جان انسان

برقراری حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی

فراهم آوردن شرایط ایده‌ال برای کار

جلوگیری از ولتاژ تماسی

حذف ولتاژ اضافی

جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه

اطمینان از قابلیت کار الکتریکی

امروزه مباحث ارتینگ در بین جامعه مهندسین ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است و مهندسان با در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورهای مهم سیستم ارتینگ را برای شرایط مختلف پیاده سازی و اجرا می کنند.

جریان برق، مزایای بسیاری به زندگی انسان‌ها آورده است اما نباید فراموش کنیم برق به همان اندازه که یک موهبت بزرگ به شمار می‌رود، می‌تواند خطرناک و کشنده هم باشد. با این حال زیاد جای نگرانی نیست زیرا در یک مدار الکتریکی، همواره یک سیم وجود دارد که به زمین وصل می‌شود تا تمامی جریان‌های الکترونیکی اجسام رسانا را تخلیه کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد